Wprowadzające w błąd reklamy leków – jak uchronić przed nimi pacjentów i konsumentów?

leki, suplementy diety, tabletki, reklamy leków

Problem reklam leków, które wprowadzają lub mogą wprowadzać pacjentów w błąd został dostrzeżony w Ministerstwie Zdrowia. Eksperci z powołanego przez ministra zdrowia w czerwcu br Zespołu do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych otrzymali zadanie wypracowania sposobów skutecznej ochrony pacjentów przed działaniem wprowadzającej w błąd reklamy leków.

Debata nad reklamą leków i suplementów

Reklama leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych jest przedmiotem toczącej się od dawna wzmożonej debaty publicznej. Ważne aby leki, mimo iż stanowią przedmiot powszechnie dokonywanych transakcji handlowych. Nie powinny być traktowane w przekazie reklamy jako zwykły towar handlowy. Jest to o tyle istotne, iż pacjenci i konsumenci są pod wpływem tego rodzaju reklam bardziej skłonni do nadmiernej konsumpcji, nadużywania oraz lekomanii i suplementomanii.

Badając podstawy prawne reklamowania leków należy ustalić, że zagadnienie reklamy tych produktów w tym obszarze jest uregulowane w licznych aktach prawnych, zarówno unijnych jak i krajowych. Zmiany istniejących regulacji prawnych w tym obszarze wydają się konieczne. Przepisy wymagają uszczegółowienia i dostosowania do dzisiejszych potrzeb. Tylko w ten sposób będą w stanie zapewnić wysoki poziom ochrony pacjenta oraz konsumenta.

Czym jest Zespół do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych?

Zespół do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych to organ pomocniczy ministra do spraw zdrowia. W jego skład wchodzą:

    • przewodniczący (Pan Krzysztof Łanda – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia);
    • zastępca przewodniczącego (Pani Ewa Warmińska, Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji w Ministerstwie Zdrowia);
    • 20 członków.

Zespół został powołany na mocy Zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 czerwca 2016 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Treść zarządzenia można znaleźć TUTAJ.

Zadania Zespołu ds uregulowania reklamy leków

Niedopuszczalne jest trwanie w sytuacji, z którą mamy do czynienia obecnie, wręcz słabości państwa względem reklamy, która ewidentnie niesie treści fałszywe czy wręcz szkodzi odbiorcom – tak wiceminister zdrowia Pan Krzysztof Łanda mówił o konieczności regulacji rynku reklamy leków i ochrony konsumentów przed fałszywymi treściami tych reklam.

Zadaniem Zespołu jest zatem opracowanie projektu założeń do zmian aktów prawnych dotyczących reklamy leków, suplementów diety, innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych, a także innych produktów które są prezentowane jako posiadające ich właściwości. W zarządzeniu określono, że realizacja tego zadania powinna nastąpić nie później niż w terminie do dnia 1 września 2016 roku.

Zobacz: Najnowszy raport CED: Jakie są najczęstsze uboczne skutki wybielania zębów

Posiedzenia Zespołu odbywają się w siedzibie Ministerstwa Zdrowia. Zespół realizuje swoje zadania przy wsparciu analitycznym i informatycznym Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji w Ministerstwie Zdrowia. Członkom Zespołu nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa w pracach Zespołu.

Jeśli wystąpią nieprawidłowości, to instytucje państwowe dostaną prawo karania wysokimi mandatami – również po długim czasie od zaprzestania danej serii reklamy – podmiotów odpowiedzialnych za fałszywe treści przekazywane w mediach. Państwo nie może być w tym zakresie bezradne, minister zdrowia musi skutecznie chronić obywateli – zapowiedział minister.

Obecnie prowadzone są prace koncepcyjne, więc nie można jeszcze wskazać szczegółów proponowanych zmian oraz trudno określić termin wprowadzenia przedmiotowych regulacji – mówi Milena Kruszewska, rzecznik resortu zdrowia.

Zobacz: Olej kokosowy – od A do Z. Właściwości i zastosowanie.

 

Może Ci się również spodoba

3 komentarze

  1. 30 sierpnia 2016

    […] Sprawdź: Wprowadzające w błąd reklamy leków – jak uchronić przed nimi pacjentów i konsumentów? […]

  2. 2 września 2016

    […] Sprawdź: Wprowadzające w błąd reklamy leków – jak uchronić przed nimi pacjentów i konsumentów? […]

  3. 3 października 2016

    […] Sprawdź: Wprowadzające w błąd reklamy leków – jak uchronić przed nimi pacjentów i konsumentów? […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *